merknamen (hoofdletter)

Merknamen zijn eigennamen: we schrijven ze in de regel met een hoofdletter. Ook als het om een exemplaar van het product gaat, schrijven we een hoofdletter.

  • Aspirine, Audi, Bacardi Breezer, Coca-Cola, Dafalgan, Dior, Esso, Pampers, Thalys
  • twee Audi's, een Dafalgan, een flesje Dior

Merknamen die soortnaam geworden zijn, worden met kleine letter geschreven. De naam wordt dan gebruikt als een woord voor vergelijkbare producten van andere merken.

  • een aspirientje, een breezer, een colaatje, een pamper

Soms wijken bedenkers van merknamen bewust af van de officiële spellingregel dat eigennamen met een hoofdletter beginnen. Op basis van het zogenaamde donorprincipe respecteren we zulke afwijkende schrijfwijzen. Aan het begin van een zin schrijven we zulke eigennamen wel met een hoofdletter.

  • bpost, iMac, iPad, iPhone, iPod, iTunes
  • Bpost is de nieuwe naam van De Post.
  • ITunes mag sinds 2010 liedjes van de Beatles te koop aanbieden.


hoofdletters - namen van instanties, bedrijven, organisaties, gebouwen en merken

Hebt u een taalvraag?
Nieuwsbrief krijgen?
  • vraag & woord van de week
  • wekelijks in uw mailbox
  • meer dan 11.000 abonnees
Spellingtests
  • ontdek hoe goed u spelt
  • geen exotische kwesties
  • meteen feedback