organisatie: zijn / haar

Als de naam van een organisatie of een bedrijf een vrouwelijk kernwoord bevat, gebruiken we het bezittelijk voornaamwoord haar om naar de naam te verwijzen. Naar een bedrijfsnaam met een mannelijk kernwoord verwijzen we met zijn. Als het kernwoord een de-woord is dat zowel mannelijk als vrouwelijk kan worden gebruikt, kunnen we er zowel met zijn als met haar naar verwijzen. Kies in dergelijke gevallen één vorm en pas uw keuze consequent toe.

  • De Spiegel is op zoek naar een algemeen directeur voor zijn filiaal in Nederland. (spiegel is mannelijk)
  • Dankzij haar klimaatexpertise kreeg VITO de kans het beleid mee vorm te geven. (VITO staat voor Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek; het kernwoord instelling is vrouwelijk)
  • Rabobank heeft haar/zijn resultaten bekendgemaakt. (bank kan zowel mannelijk als vrouwelijk zijn)

Firmanamen die geen betekenisvol kernwoord hebben, beschouwen we als onzijdig. Als we een lidwoord toevoegen, gebruiken we het onzijdige lidwoord het, bijvoorbeeld in het wereldwijd bekende Pepsi. Om naar onzijdige woorden te verwijzen, gebruiken we het bezittelijk voornaamwoord zijn. In zulke gevallen wordt dikwijls ten onrechte verwezen met haar.

  • In dat jaar vierde het Rode Kruis zijn honderdste verjaardag.
  • Plantyn meldt dat op zijn website.

Als we de naam van een bedrijf of organisatie door een soortnaam laten voorafgaan, richt het bezittelijk voornaamwoord zich naar dat woord.

  • De uitgeverij Plantyn meldt dat op haar website. (uitgeverij is een vrouwelijk woord)

Taaladvies.net
Haar / zijn (Pepsi heeft - winst verdubbeld)

Hebt u een taalvraag?

Nieuwsbrief krijgen?

  • vraag & woord van de week
  • wekelijks in uw mailbox
  • meer dan 12.000 abonnees

Spellingtests

  • ontdek hoe goed u spelt
  • geen exotische kwesties
  • meteen feedback

Volg ons